Strona Główna

Unia Celna Białoruś –Kazachstan - Rosja.


Wspólna taryfa celna przewiduje jednakowe dla wszystkich trzech krajów stawki ceł importowych. Ponad 80% wcześniej obowiązujących rosyjskich ceł pozostało bez zmian. Obejmują one około 9350 pozycji towarowych. W 1850 pozycjach stawki zostały skorygowane. Przede wszystkich dotyczyło to importu odzieży, szeregu produktów spożywczych, sprzętu AGD i środków transportu.
Dla Białorusi 75% stawek celnych pozostało na tym samych poziomie, 18% stawek zostanie obniżonych a 7% zwiększonych. Obniżone zostały stawki ceł na import owoców tropikalnych, odzieży, obuwia, nakryć głowy i niektórych innych towarów.
Zwiększyły się także cła na mleko i produkty mleczne, ryż, kasze, przetworzone produkty mięsne, wyroby papiernicze, tworzywa sztuczne, kombajny paszowe i zbożowe, obrabiarki do metali. Na niektóre importowane samochody stawki celne zwiększyły się 10-krotnie.


1. Regulacje celno-taryfowe
1.1. Od 1 stycznie 2010 r. weszła w życie Wspólna Taryfa Celna (WTC) i wspólny system ulg i preferencji.
WTC – zbiór stawek celnych, stosowanych w odniesieniu do towarów wwożonych na obszar celny z krajów trzecich, usystematyzowany zgodnie z Jednolitą Nomenklaturę Towarową Handlu Zagranicznego. Wyjątki w odniesieniu do stawek (zwolnienie, obniżenie lub podniesienie) może wprowadzić jedna ze Stron w stosunku do towaru z państw trzecich w wyjątkowych sytuacjach na podstawie uchwały Komisji Unii Celnej. Z cła importowego zwalniane są między innymi:
- urządzenia wwożone na poczet kredytów udzielanych przez inne państwa i międzynarodowe organizacje finansowe;
- towary wwożone w celu organizacji Mistrzostw Świata w hokeju w 2014 roku w Mińsku, z wyjątkiem towarów podlegających akcyzie;
- wyposażenie technologiczne, akcesoria montażowe i części zapasowe do tego wyposażenia, surowce i materiały wwożone w ramach realizacji projektu inwestycyjnego, odpowiadającego priorytetowemu rodzaju działalności (sektorowi gospodarki).
W warunkach wspólnego systemu preferencji taryfowych unii celnej w stosunku do rozwijających się i najgorzej rozwiniętych krajów w odniesieniu do określonych towarów (mięso i podroby mięsne, kawa, herbata, ryż, dzieła sztuki) stosowane są stawki ceł importowych w wysokości 75% (0%) od ustalonych w WTC.
Przy imporcie towarów rolnych pochodzących z krajów trzecich dopuszcza się wprowadzenie ulg (preferencji) w postaci kwot taryfowych na ich wwóz, jeśli analogiczne towary są produkowane (wydobywane, hodowane) na wspólnym obszarze celnym.
1.2. Od 6 lipca 2010 r. wszedł w życie Kodeks Celny Unii Celnej (KC UC), został wprowadzony mechanizm podziału ceł importowych.
Kwota ceł importowych dla każdego z państw sygnatariuszy Unii Celnej dzieli się w następujący sposób:
Dla Białorusi - 4,70%;
Dla Kazachstanu - 7,33%;
Federacji Rosyjskiej - 87,97%
od ogólnej sumy zapłaconych cel importowych.
KC UC jest głównym elementem ustawodawstwa celnego Unii Celnej, odzwierciedla międzynarodowe standardy w dziedzinie regulacji celnych.
Wykorzystywane w KC UC terminy zostały przytoczone zgodnie ze standardami Protokołu z Kioto dotyczącego harmonizacji i uproszczenia procedur celnych z 1999 roku. Na przykład takie terminy, jak odprawa celna i reżimy celne zostały zamienione operacjami celnymi, dopuszczeniem towarów do obrotu i procedurami celnymi.
W KC UC przewidzianych jest 17 procedur celnych (zdefiniowanych zostało 14). Dwie procedury – wolny obszar celny i skład wolnocłowy – zostaną wprowadzone poprzez umowy międzynarodowe państw -s ygnatariuszy Unii Celnej, a specjalna procedura celna w razie konieczności może zostać wprowadzona ustawodawstwem krajowym państw-sygnatariuszy w stosunku do kategorii towarów, zatwierdzonych uchwałą Komisji Unii Celnej.
Odprawa celna towarów importowanych z krajów trzecich odbywa się zgodnie z nowymi zasadami jedynie na podstawie procedur celnych. Pojawiła się nowa dla Republiki Białoruś procedura celna - przetwarzanie w celu wewnętrznego wykorzystania, zgodnie z którą towary zagraniczne mogą być wykorzystywane jako surowce, półfabrykaty i części bez konieczności płacenia ceł importowych. Opłacie podlegają jednak podatki pobierane przez organy celne, stosowane są też wobec nich zakazy i ograniczenia. Procedura ta stosowana jest, jeśli cła importowe na wyprodukowane towary są niższe od tych, które stosowane są wobec zagranicznych surowców.
Procedura celna tranzytu celnego w KC UC porównywana jest do pozostałych procedur z zastosowaniem w stosunku do niej zasad związanych z deklarowaniem towarów i dopuszczeniem towarów do obrotu. Dana procedura stosowana jest przy przewozie towarów przez wspólny obszar celny Unii Celnej, w związku z czym zostało przewidziane wzajemne uznanie zabezpieczenia zapłaty długu celnego i podatków złożonego w jednym z państw Unii Celnej, a także uznanie przewoźników celnych zarejestrowanych w państwach sygnatariuszach.
Opłaty celne (cła, VAT, akcyza i opłaty celne) zgodnie z Kodeksem Celnym Unii Celnej uiszczane są w tym państwie-sygnatariuszu, w którym następuje dopuszczenie towarów do obrotu (istnieją dwa wyjątki), i w walucie narodowej tego państwa, w którym została zgłoszona deklaracja celna. Płatnikiem ceł i podatków jest osoba zgłaszająca lub inna osoba, na którą ustawodawstwem celnym został nałożony obowiązek ich zapłaty.
Przy wpłacie opłat celnych może zostać udzielona możliwość odroczenia spłaty lub rozłożenia jej na raty. Podstawy do zmiany terminów zapłaty ceł określane są przepisami umów międzynarodowych państw-sygnatariuszy unii celnej, a warunki zmiany terminów spłaty określa ustawodawstwo krajowe tego państwa-sygnatariusza, do budżetu którego płacone są podatki.
Określenie kraju pochodzenia towaru zgodnie z Kodeksem Celnym Unii Celnej odbywa się zgodnie z międzynarodowymi umowami państw-sygnatariuszy. Kraj pochodzenia towaru określa się na podstawie:
- deklaracji pochodzenia towaru lub
- certyfikatu pochodzenia towaru.
Kodeks Celny Unii Celnej status Rzetelnego Uczestnika Handlu Zagranicznego (zgodnie z ustawodawstwem RB) zamienia statusem Upoważnionego Przedsiębiorcy, a agenta celnego – statusem przedstawiciela celnego.
Dopuszczenie do prowadzenia działalności w dziedzinie celnictwa odbywa się teraz nie poprzez wydawanie licencji, a poprzez włączenie podmiotów do rejestrów organów celnych.
Jednym z wymogów odnośnie takich osób jest zabezpieczenie zapłaty długu celnego i podatków w wysokości:
1 mln Euro – dla upoważnionego przedstawiciela (agenta celnego) (wcześniej nie było takich wymagań);
200 000 Euro – dla przewoźnika celnego (wcześniej około 150 000 USD);
1 mln Euro –dla upoważnionego przedsiębiorcy (wcześniej istniały jedynie wymogi odnośnie stanu finansowego).
Zabezpieczenie w przedstawionych przypadkach może zostać złożone w postaci zastawu majątku, gwarancji bankowej, poręczenia lub wpłacenia środków pieniężnych na rachunki organów celnych.
Powyższe wymagania wchodzą w życie w stosunku do przedstawicieli celnych – rok po wejściu w życie Kodeksu Celnego Unii Celnej, a upoważnionych przedsiębiorców – półtora roku.
Od momentu przekroczenia granicy celnej, towary wwożone na obszar celny UC znajdują się pod kontrolą celną.
2. Pośrednie opodatkowanie wewnątrz unii celnej
2.1. VAT i akcyza przy eksporcie towarów (stosowane wobec towarów, pochodzących z terytorium UC, jak i wobec towarów nabytych w krajach trzecich i przewożonych wewnątrz UC)
Przy eksporcie towarów w granicach UC stosuje się stawkę VAT 0% i (lub) zwolnienie z akcyzy przy przedłożeniu do organu celnego kraju-eksportera dokumentów przewidzianych w Protokole o Trybie Pobierania Pośrednich Podatków od Towarów.
2.2. VAT i akcyza przy imporcie towarów
Wskutek swobodnego przemieszczania towarów wewnątrz UC nie jest wymagana odprawa celna w przypadku ich wwozu, termin „import” stosowany jest wyjątkowo w celu pośredniego opodatkowania. Tak więc obowiązek pobierania pośrednich podatków przy imporcie został nałożony na organy podatkowe kraju wwozu zgodnie z miejscem rozliczania podatnika – właściciela towarów, z wyjątkiem wwozu towarów, podlegających oznaczeniu znakami akcyzy, jeśli akcyza pobierana jest przez organy celne.


Konstantin Michel
– partner zarządzający firmy prawniczej „Własowa, Michel i Partnerzy” (Mińsk, Białoruś),
Dalsze informacje o Unii Celnej BKR będą zamieszczane sukcesywnie


Adres:
00-336 Warszawa
ul. Kopernika 30

telefon/fax: 022 828-51-02
telefon/fax: 022 828-51-01

e-mail: info@pbihp.pl